Menu
x-kom - Sklep komputerowyx-kom - Sklep komputerowy
Wszędzie▼
✓Wszędzie
Laptopy i komputery
Smartfony i smartwatche
Gaming i streaming
Podzespoły komputerowe
Urządzenia peryferyjne
TV i audio
Smarthome i lifestyle
Akcesoria
  • Radzimy, jak zwiększyć produktywność przy komputerze

Radzimy, jak zwiększyć produktywność przy komputerze

Kończysz dzień pracy. Już wiesz, że na jutro została Ci jeszcze większa góra niewykonanych zadań. Znamy jednak kilka sposobów, które pomogą Ci uporać się z nimi szybciej, sprawniej i lepiej. W dzisiejszym artykule podpowiemy Ci, co zrobić i jakich narzędzi użyć, by pracować bardziej wydajnie i zyskać więcej czasu dla siebie.

 

W poradniku:

1. Po co zwiększać swoją produktywność?
2. Jak zwiększyć swoją produktywność w pracy?
3. Jak się zorganizować?
4. Jakie urządzenia i akcesoria pomogą Ci usprawnić pracę?

jak zwiększyć swoją produktywność

 

 

Po co zwiększać swoją produktywność?

Produktywność nierozerwalnie łączy się z lenistwem. Jeśli Cię to dziwi, przytoczymy słowa Billa Gatesa, który często powtarzał: Zawsze wybiorę osobę leniwą do trudnego zadania, ponieważ ona szybko znajdzie najprostsze rozwiązanie. Do tego sprowadza się również definicja produktywności – czyli stosunku efektów pracy do jej nakładu. Większa wydajność oznacza, że wykonasz więcej i w krótszym czasie. Dlatego coraz częściej słyszymy, że osoby leniwe są najbardziej produktywne. Chcą szybciej uporać się ze swoimi obowiązkami, więc korzystają z najprostszych sposobów, by tego dokonać. Swego rodzaju efektem ubocznym zwiększonej efektywności mogą być także wyższe zarobki czy też awans. Czyli warto, prawda? W takim razie czas poznać konkretne sposoby na przyspieszenie swojej pracy.

 

 

Jak zwiększyć swoją produktywność w pracy? Najważniejsze zasady

mój dzień pracy vs internet

Jeśli tak zazwyczaj wygląda Twój dzień pracy, warto coś zmienić w swojej rutynie, bo najprawdopodobniej coś Ci utrudnia koncentrację i wykonywanie obowiązków. Pierwszy krok, to rozpoznanie, co jest tym czynnikiem. Może się okazać, że to nie tylko internet. W większości przypadków rozpraszaczy jest co najmniej kilka. Na szczęście, na każdy z nich można znaleźć skuteczny sposób.

Powiadomienia

Nowa wiadomość e-mail, dźwięk i wibracja w telefonie informujące o połączeniu, przyjściu SMS-a czy też komentarzu na Facebooku... To wszystko mocno absorbuje i wyrywa Cię ze skupienia. Wystarczy jednak wyciszyć smartfona lub przynajmniej zrezygnować z najmniej istotnych powiadomień.

Z poczty elektronicznej najlepiej korzystać jedynie przez określony czas. Możesz to robić w bloku trwającym godzinę, np. na początek dnia pracy i pod koniec. Wtedy czytasz e-maile, porządkujesz je (usuwasz niepotrzebne) i odpisujesz na te, które wymagają odpowiedzi.

Skrzynkę e-mailową warto również odpowiednio skonfigurować, tak, aby utrzymać w niej porządek (tzw. inbox zero). Najlepiej, gdy ustawisz filtry/reguły, które będą automatycznie kierować przychodzące wiadomości do odpowiednich folderów. Kolejna ważna kwestia to także usuwanie od razu niepotrzebnych wiadomości – jedno kliknięcie potrafi oszczędzić masę Twojego czasu w momencie, kiedy później poszukujesz konkretnego maila i nie musisz się przekopywać przez setki niepotrzebnych już wiadomości.

Zrezygnuj także ze zbędnych newsletterów. Zostaw tylko te subskrypcje, z których faktycznie korzystasz.

Internet i portale społecznościowe

Internet – jeśli potrzebujesz go do pracy, używaj go do pracy. Nie wchodź w „ciekawe” linki i na portale społecznościowe. Jeśli jakiś artykuł bardzo Cię kusi, zrób sobie specjalny folder w zakładkach, w którym go zapiszesz do przeczytania na później.

Dla zdyscyplinowanych dobrym rozwiązaniem jest wyznaczenie sobie określonego czasu na ulubione strony - np. 5 minut. Jeśli jednak wiesz, że sesja się przedłuży, korzystaj z sieci dopiero po pracy.

Spotkania

Czasami trudno ich uniknąć, ale możesz ograniczyć ich częstotliwość. Staraj się je maksymalnie usprawnić, tak, żeby w jak najkrótszym czasie ustalić jak najwięcej szczegółów. Dobrze jest na początku ustalić plan spotkania i trzymać się założeń, tak, aby zdążyć w określonym przedziale czasu.

Otoczenie

wpływ otoczenia na produktywność

Według badań przeprowadzonych wśród pracowników, najbardziej uciążliwe rozpraszacze związane z otoczeniem to rozmowy. Pozostają jeszcze także czynniki fizyczne: niewygodny fotel, niewłaściwa wysokość biurka, hałas w biurze i dobiegający z ulicy, nieodpowiednie nasłonecznienie oraz niewłaściwa temperatura powietrza.

Rozmowy rozpraszają na dwa sposoby: kiedy w nich uczestniczysz i kiedy je słyszysz wokół. Jeśli potrzebujesz skupienia, skorzystaj ze słuchawek. Skutecznie odseparują Cię od hałasów, zarówno tych w biurze, jak i dobiegających z ulicy.

Niewygodne krzesło i biurko najlepiej po prostu wymienić. Większy wpływ na komfort pracy ma jednak fotel. Odpowiedni model znacząco zwiększa Twoją wygodę, nawet jeśli biurko nie jest tym wymarzonym.

Za małe lub za duże nasłonecznienie – możesz dostosować jego poziom za pomocą rolet. Inna możliwość, to po prostu usiąść w odpowiedniej odległości od okna. W tym przypadku docenisz matową matrycę w laptopie - unikniesz odblasków, nawet przy świetle świecącym prosto w ekran.

Szybką regulację temperatury ułatwi Ci gniazdko Smart Plug oraz dedykowana aplikacja na smartfona. Bez wstawania od komputera włączysz wentylator lub ogrzewanie elektryczne. To szczególnie dobre rozwiązanie, jeśli pracujesz w domu.

 

 

Organizacja i planowanie

Gdy już masz idealne (lub przynajmniej odpowiednie) warunki pracy, czas na organizację i planowanie. Zaplanuj swój dzień lub tydzień. Wyznacz najważniejsze zadania, które muszą zostać wykonane. Kolejna grupa to mniej ważne cele, które powinny być zrealizowane, ale w razie potrzeby możesz je odłożyć na później. Na końcu listy powinny się znaleźć te najmniej ważne obowiązki, które mogą poczekać na swoją kolej lub można w ogóle z nich zrezygnować. Postaraj się także, by najmniej wymagające zadania (które zajmą max. 5 minut) wykonywać od razu, a te bardziej czasochłonne od razu ustawiać w kolejce, w zależności od ich priorytetu.

Asertywność

W miarę możliwości postaraj się odmawiać. Nie musisz się zajmować wszystkim, co do Ciebie trafia. Sprawdzi się także delegowanie zadań, czyli przydzielanie ich innym osobom. Czasem dobrze te najbardziej uciążliwe i czasochłonne obowiązki zlecić, a samodzielnie zająć się tym, co jest ważniejsze. Odpowiedni podział pracy umożliwia szybsze i bardziej staranne jej wykonanie.

Przerwy

Pamiętaj, że w pracy przed komputerem bardzo ważne jest to, by robić regularne przerwy. Raz na jakiś czas trzeba oderwać wzrok od ekranu. Zgodnie z zasadami BHP zaleca się co najmniej 5 minut po każdej godzinie. Nie musisz jednak ciągle zerkać na zegarek. Po prostu ustaw minutnik w telefonie, który dźwiękiem da Ci znać, że czas odpocząć. Popularna i skuteczna jest technika Pomodoro (jej nazwa wzięła się od włoskiej nazwy określającej kuchenny minutnik w kształcie pomidora).

technika pomodoro

Podziel swój czas na pracę w pełnym skupieniu (25 minut) i krótkie przerwy (5 minut) Po 4 takich cyklach daj sobie więcej czasu na odpoczynek - ok. 15-30 minut. Oczywiście, możesz ten schemat dostosować także do swoich potrzeb i możliwości – to tylko jedna z opcji.

Ważne zasady dotyczące techniki Pomodoro

  1. Nie dziel bloku pracy w skupieniu. Ma trwać 25 minut.
  2. Zadania, które wymagają więcej niż 5-7 bloków pracy podziel na mniejsze części.
  3. Jeśli jedno zadanie wydaje się niewystarczające na cały cykl pracy, dorzuć kolejne.
  4. Kolejne Pomodoro pójdzie Ci lepiej.
  5. Technika Pomodoro to sposób na usprawnienie pracy, a nie na organizowanie sobie czasu wolnego. Używaj jej jedynie do pracy.
 

 

Urządzenia i akcesoria, które usprawnią Twoją pracę

I teraz najważniejszy sposób: korzystaj mądrze ze zdobyczy techniki, aby usprawnić sobie pracę. Trudno mówić o produktywności, jeśli komputer się zawiesza przy akcji kopiuj-wklej. W tej części artykułu zaprezentujemy Ci urządzenia i akcesoria, dzięki którym ze swoimi zadaniami poradzisz sobie lepiej i szybciej.

Odpowiedni komputer

To dość szeroki temat, jednak do wydajnej pracy potrzebujesz urządzenia, które za Tobą nadąży. Kluczowe parametry to typ procesora oraz ilość pamięci RAM. Do niektórych zadań wystarczą 4GB, do bardziej wymagających (np. pracy z grafiką) może być niezbędna większa ilość. Doskonałym wyborem będzie połączenie procesora Intel Core 7. generacji, 8GB RAM-u oraz szybkiego dysku SSD 256GB, które znajdziesz w ASUS R558UA-DM966T-8. Równie interesujące parametry oferuje także HP Envy 13 z Intel Core i5 oraz 13-calowym ekranem Full HD. Świetnie się sprawdzi zarówno w biurze, jak i w podróży.

W przypadku komputera stacjonarnego również ważna jest jego wydajność. Dodatkowym plusem będzie także atrakcyjny wygląd oraz kompaktowe rozmiary, które ma ASUS GR8 II-T032Z. To desktop idealny do domu. Poradzi sobie w pracy, a po godzinach pozwoli Ci się odprężyć i zagrać w najnowsze tytuły.

Zobacz wybrane przez nas desktopy i laptopy

Więcej informacji na temat parametrów laptopa biurowego lub mobilnego znajdziesz w naszych poradnikach:

Jaki model laptopa wybrać? Modele ekonomiczne i popularne

Laptop w podróży. Na jakie cechy zwrócić uwagę?

 

Podstawka chłodząca pod laptopa

W biurze nie tylko Ty możesz się przegrzać z nadmiaru wrażeń. Laptop w zbyt wysokiej temperaturze też odmówi współpracy. Ryzykujesz nawet utratą ważnych danych. Podstawka chłodząca chroni Twojego notebooka przed pracą w nadmiernym cieple.

Sprawdź podstawki chłodzące

 

Monitor do komputera

Drugi monitor zwiększa Twoją produktywność o ok. 60%, a kolejny – jeszcze o 40%. Dzieje się tak, ponieważ masz do swojej dyspozycji większą przestrzeń roboczą. Przestajesz tracić czas na zarządzanie oknami programów (otwieranie, zamykanie, minimalizowanie). Dodatkowy ekran jest niezbędny, gdy pracujesz jako grafik czy fotograf i zajmujesz się edycją zdjęć. To również świetny dodatek do laptopa – możesz pracować na 24”, zamiast na 15,6”. Docenisz go także, jeśli korzystasz jednocześnie z kilku aplikacji, np. przeglądarki, edytora tekstu lub arkusza kalkulacyjny oraz e-maila. Karty graficzne w komputerach umożliwiają zazwyczaj podłączenie co najmniej dwóch monitorów VGA jednocześnie - do portu D-Sub lub HDMI.

 

Projektor

Monitor jest doskonały do pracy w pojedynkę. Na zebraniach, spotkaniach i szkoleniach znacznie bardziej przyda się dobrej jakości rzutnik. Po co pochylać się w kilka osób nad jednym kilkunastocalowym ekranem? Znacznie lepiej obejrzeć jego zawartość na 300”.

Dobrym wyborem jest także bezprzewodowe urządzenie z krótkim rzutem, z którego skorzystasz w dowolnym miejscu. Możesz umieścić je w odległości zaledwie 30 cm od ekranu. Ustawisz poziomo lub pionowo, by wyświetlić prezentację na ścianie, a nawet na biurku. Bardzo ciekawym modelem tego typu jest projektor LG PH450UG.

Sprawdź monitory i projektory, które wybraliśmy

 

Wygodny fotel

Wyobrażasz sobie siedzenie przez 8 godzin przed komputerem na kuchennym taborecie? W pracy, którą wykonujesz w pozycji siedzącej, potrzebujesz wygody. Zapewni Ci ją fotel z wysokim oparciem oraz z podłokietnikami. Dzięki temu bez wysiłku utrzymasz prawidłową postawę i unikniesz problemów z kręgosłupem. Przyda się także wentylacja – zwłaszcza, jeśli Twoja praca zapewnia dużo emocji.

Zobacz polecane przez nas fotele gamingowe

 

Mysz bezprzewodowa i klawiatura

Oszczędź czas i miejsce na biurku. Pisanie i obsługa komputera staje się prostsza, gdy korzystasz z bezprzewodowych rozwiązań. Możesz wybrać także zestaw z odbiornikiem nano typu Unifying. Dzięki niemu sparujesz z komputerem jednocześnie nawet 6 zgodnych akcesoriów. Z łatwością podłączysz cały zestaw mysz+klawiatura, korzystając wyłącznie z 1 portu USB.

 

Podkładka pod mysz

Żelowa podkładka pod mysz zapewnia odpowiednią pozycję dłoni i nadgarstków. Dzięki temu chroni Cię przed bólem i problemami zdrowotnymi, wynikłymi ze spędzania długich godzin przed komputerem.

Sprawdź myszy, klawiatury i podkładki

 

Router

Jeśli potrzebujesz w swojej pracy internetu, połączenie musi być szybkie i niezawodne. Szczególnie, jeśli wysyłasz lub pobierasz duże pliki, regularnie korzystasz z maila lub musisz być dostępny na firmowym komunikatorze. W każdej z tych sytuacji dobra jakość przesyłu danych oszczędzi Twój czas i zwiększy wydajność.

Zobacz routery sieciowe

 

Dysk NAS

Kolejne usprawnienie to dysk, który umożliwia Ci przechowywanie plików w jednym miejscu i daje dostęp do nich za pośrednictwem sieci wi-fi. Dzięki temu możesz je przeglądać nawet na smartfonie lub tablecie, a także łatwo udostępniać pozostałym współpracownikom. Często producenci do dysków dodają także opcję chmury do przechowywania danych. Wystarczy połączenie z internetem i zalogowanie się na swoje konto, by korzystać z plików w dowolnym miejscu: w domu, w podróży lub w trakcie spotkania z klientem.

Zobacz dyski NAS, które wybraliśmy

 

Hub

Przyda Ci się, jeśli często korzystasz ze złącz USB. Hub umożliwia Ci zwiększenie ilości dostępnych portów, a także szybkie podłączenie wielu urządzeń naraz. Możesz także wybrać huba z zasilaniem, dzięki czemu napięcie w każdym jego porcie USB będzie takie samo jak w komputerze i umożliwi np. naładowanie smartfona lub tabletu.

Sprawdź huby USB

 

Słuchawki Bluetooth

Niezbędne akcesorium, jeśli pracujesz wśród wielu osób. Z łatwością odseparujesz się od hałasów w otoczeniu, słuchając ulubionej playlisty na Spotify. Wybierz model, który możesz podłączyć jednocześnie do smartfona i laptopa, dzięki czemu wygodnie posłuchasz muzyki, a także odbierzesz połączenie bez odrywania rąk od klawiatury.

Zobacz wybrane przez nas słuchawki bezprzewodowe do pracy

 

Listwa zasilająca

Sprzęt komputerowy nie lubi nagłych skoków napięcia. Przed ich negatywnymi skutkami zabezpieczysz go za pomocą wygodnej listwy antyprzepięciowej z bezpiecznikiem. Oprócz tego, z łatwością podłączysz cały zestaw komputerowy w jednym miejscu, wraz z monitorem, głośnikami czy też drukarką.

Zasilacz UPS

Niezastąpiony w przypadku awarii zasilania. Nawet, gdy braknie prądu, zyskasz dodatkowy czas na zapisanie efektów swojej pracy i potrzebnych dokumentów.

Sprawdź listwy i zasilacze UPS do komputera

 

Urządzenie wielofunkcyjne

Oszczędzisz swój czas, korzystając z jednego urządzenia, zamiast 3 osobnych: drukarki, skanera i kserokopiarki. To bardzo wygodne rozwiązanie, jeśli w pracy potrzebujesz także papierowych dokumentów.

Jeśli pracujesz głównie w domu, docenisz niewielkie rozmiary, obsługę standardu wi-fi (jak w modelu HP DeskJet Ink Advantage 3785) oraz niskie koszty eksploatacji (jak w laserowym urządzeniu Brother DCP-1622W, które umożliwia wydrukowanie nawet 1500 stron). Do biura świetnie pasuje Epson L655 z funkcją faxu. Działa zarówno w sieci LAN, jak i wi-fi. Pozwala na drukowanie dwustronne oraz jest wyposażony w bardzo praktyczną technologię stałego zasilania tuszem - Ink Tank System, dzięki której znacząco obniżysz koszty użytkowania.

Zobacz urządzenia wielofunkcyjne do pracy w domu i biurze

Sprawdź także nasz poradnik:

Jaką drukarkę wybrać do domu, a jaką do firmy?

 

Smart Plug

Inteligentne gniazdko umożliwia Ci bezprzewodowe sterowanie urządzeniami, które posiadają fizyczny włącznik. Wystarczy, że zostawisz ten przycisk wciśnięty w pozycji ON. Bez wstawania od komputera włączysz dodatkową lampę, czajnik, wentylator czy też np. nawilżacz powietrza i zwiększysz swój komfort pracy, oszczędzając czas. Potrzebujesz jedynie łączności wi-fi oraz dedykowanej aplikacji na smartfona.

Sprawdź wybrane przez nas inteligentne gniazdka

 

A Ty jakie masz sposoby na usprawnienie swojej pracy i większą produktywność? Co zachęca Cię do większej wydajności w pracy? Podziel się z nami w komentarzu. Śledź także na bieżąco naszą stronę, ponieważ już wkrótce pojawi się druga część poradnika na temat produktywności w pracy.

Zobacz laptopy, komputery stacjonarne, urządzenia peryferyjne oraz akcesoria komputerowe w x-kom